Cex sells

Markkinointiguru Seth Godin otti Nordic Business Forumissa rohkeasti kantaa kissojen puolesta. Godin kysyi, miten ihmeessä kissanruokavalmistajalla on pokkaa väittää ”tätä kissasi ostaisi”, vaikka kenelläkään ei ole purkissa ehtaa hiirenlihaa?

Godin on kissojen oikeuksien esitaistelija, se on selvä, mutta samalla hän demonstroi hyvän markkinoinnin kannalta elintärkeää asiaa: näkökulman muutosta.

Asiakaskokemusta voi parantaa miljoonalla eri tavalla, mutta me etsimme kriittistä elementtiä, Critical Extraa, jolla on voima heittää koko asetelma ylösalaisin. Joskus ”se jokin” saattaa olla todella simppeli juttu. Hämmennämme puhumalla CEXistä. Saatamme tivata, että onko sitä tarpeeksi ja milloin viimeksi…:)

Luovuus on epäreilu kilpailuetu, koska se jakaantuu epätasaisesti; toisilla on enemmän kuin toisilla

Varsin vaikeaksi käy Suomenniemellä löytää yritys, joka ei puhu lisäarvosta ja sen tuottamisesta asiakkaalle. Keskeistä on ymmärtää, ettei tärkeintä ole lisäarvo, vaan kriittinen lisäarvo. Se kulmikas pala, häiritsevä yksityiskohta tai ihmetyttävä uusi näkökulma.

Esimerkiksi Wilhelm Tell olisi tänä päivänä tuiki tuntematon, ellei jollakulla olisi sattunut olemaan repussa omenaa. Eikä Sir Isaac Newtonkaan omenoita pahalla muistele. Omenaan hullaantuivat myös levy-yhtiölleen nimeä etsivät Beatlesit ja joita taas eräs Steve Jobs fanitti niin, että ei voinut vastustaa kiusausta. Kriittinen lisä-arvo saattaa joskus olla hullu urheus tai puusta putoava omena – yllättävä elementti, joka saa heräämään.

Nykymuotoisen markkinoinnin kummisetä Bill Bernbach totesi kerran, että luovuus on viimeinen ”epäreilu kilpailuetu”, jota ei ole saatu lainsäädännöllä kitkettyä pois. Luovuus on epäreilu kilpailuetu, koska se jakaantuu epätasaisesti; toisilla on enemmän kuin toisilla. Toiset uskaltavat sitä käyttää, toiset eivät. Mikään hallitus ei osaa annostella luovuutta pipetillä ja jakaa tasan kaikille kansalaisille – ja se on ihan hyvä juttu.

Kuinka perin juurin herkullinen tilanne.

Vielä kun jostain saisi hyvää kissanruokaa…

 

Photo by Michael Prewett on Unsplash